Podatkomat | ul. Stargardzka 2-2A | 54-156 Wrocław | tel. +48 71 707 02 77

Co można wrzucić w koszty firmy?

Osoby, które rozpoczynają własną działalność, przez pierwsze kilka lat mogą boleśnie odczuwać każdy wydatek na firmę. Obecnie ciężko sobie wyobrazić pracę bez komputera, telefonu, czy drukarki. Możliwość zaliczenia takiego wydatku do kosztów działalności oznacza zmniejszenie obciążenia podatkowego i pozwala na wymierne oszczędności.  W poniższym artykule podpowiadamy, jakie sprzęty możesz “wrzucić w koszty firmy”, jak i kiedy możesz to zrobić?

Komputer na firmę – czy zawsze możesz go wliczyć?

Obecnie ciężko jest wyobrazić sobie funkcjonowanie bez komputera. Komunikacja mailowa, posiadanie firmowej strony internetowej czy wideokonferencje wymagają odpowiedniego sprzętu. Jeżeli prowadzisz firmę lub jednoosobową działalność gospodarczą, możesz wliczyć laptopa lub komputer w koszty, jeżeli wykorzystujesz go jako narzędzie do pracy, kontaktów z klientem, dostawcami, prowadzenia dokumentacji. Taki sprzęt jest obecnie standardem, więc urzędnik nie powinien go zakwestionować. Do kosztów możesz doliczyć również akcesoria komputerowe: myszkę, klawiaturę, monitor, drukarkę, mikrofon itp.

Tablet w kosztach firmy

Tablet to dużo lżejszy i bardziej poręczny sprzęt niż komputer czy laptop. Dzięki swoim rozmiarom oraz dłuższemu czasowi pracy na jednym ładowaniu dobrze się sprawdza podczas pracy w terenie i podróży służbowych. W pracy przedstawiciela handlowego, nagłośnieniowca, grafika, producenta muzycznego czy nawet logistyka jest często niezbędny. Jeżeli uzasadnisz, że jest Ci on potrzebny do pracy czy komunikowania się ze swoimi klientami lub pracownikami – spokojnie możesz dopisać go do kosztów firmowych.

Aparat fotograficzny – jak uzasadnić go w kosztach firmy?

Tutaj sprawa nie jest taka prosta, ponieważ nie w każdej branży aparat fotograficzny jest potrzebny do prowadzenia działalności. Jeżeli jesteś fotografem, grafikiem, prowadzisz własne biuro nieruchomości czy agencję reklamową – zakup sprzętu fotograficznego nie będzie budził podejrzeń urzędnika. Co w przypadku przedsiębiorstw, które nie zajmują się powyższą działalnością, ale potrzebują aparatu do prowadzenia firmowej strony internetowej, bloga czy konta na Facebooku? W tym przypadku również go możesz wpisać w koszty, jednak zachowaj zdrowy rozsądek. Zakup teleobiektywu czy lustrzanki za kilkanaście tysięcy wyłącznie do celów marketingowych na pewno zostanie zakwestionowane. Pamiętaj również, że sprzęt powyżej 10 tysięcy złotych podlega odpisom amortyzacyjnym.

Ekspres do kawy na firmę – czy możesz go wliczyć w koszty?

Czy ekspres do kawy możesz włączyć do kosztów firmy? Jeżeli prowadzisz kawiarnię, restaurację lub inną działalność gastronomiczną – odpowiedź “tak” jest oczywista. Jeżeli jednak Twoja firma zajmuje się zupełnie innym sektorem działalności, a chcesz zagwarantować swoim pracownikom pyszną, świeżą kawę, również w tym przypadku możesz dopisać ekspres do kosztów firmowych. Jeżeli udowodnisz, że zakupiłeś go na potrzeby swoich pracowników (czyli postawisz go we wspólnej przestrzeni, do której każdy będzie miał dostęp, a nie w swoim gabinecie lub domu), nie musisz się martwić, że urzędnik zakwestionuje Twoją deklarację

 

To tylko niektóre ze sprzętów, które można wliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, kiedy smartwatcha można wrzucić w koszty, przeczytaj nasz wcześniejszy artykuł.